Jak uniknąć problemów przy współpracy z chińskimi firmami

Pułapki w handlu z Chinami – Import z Chin

Jak uniknąć problemów przy współpracy z chińskimi firmami i imporcie z Chin?

Unikatowe audyty chińskich firm dla bezpiecznego handlu

Coraz większe znaczenie Chin jako partnera handlowego dla Polski przekłada się na dynamiczny wzrost importu z tego kraju. Z drugiej strony, eksport polskich produktów do Chin również rozwija się dynamicznie, przyciągając coraz więcej zainteresowanych nawiązaniem współpracy. Polskim importerom i eksporterom otwierają się obiecujące perspektywy na chińskim rynku. Jednakże, w handlu z Chinami istnieje konieczność uważności, aby uniknąć potencjalnych pułapek. Jakie aspekty wymagają szczególnej uwagi podczas współpracy z chińskimi partnerami biznesowymi?

Pułapki w handlu z Chinami

Klimat biznesowy w Państwie Środka

Przede wszystkim warto przyjrzeć się klimatowi biznesowemu w Chinach, specyficznym uwarunkowaniom prowadzenia działalności oraz związanych z tym ryzykom. Współcześnie, agencje ratingowe przypisują Chinom ocenę B, co sygnalizuje zwiększone ryzyko w handlu międzynarodowym o czym powinniśmy pamiętać przy współpracy z Chińskimi firmami. W Chinach co roku powstaje setki tysięcy nowych firm i fabryk. Niestety, nie wszystkie z nich są uczciwe, a niektóre starają się osiągnąć szybki zysk kosztem firm z Zachodu, które nie znają realiów chińskiego rynku. Wykorzystując obecne położenie Chin jako głównego partnera handlowego na świecie, każda firma importująca wie, że Chiny są źródłem taniej produkcji i chce w nich zaistnieć za wszelką cenę. Niestety, pośpiech ten może prowadzić do wykorzystywania niewiedzy obcokrajowców, barier językowych, braku znajomości przepisów prawa oraz procedur.

Nieistniejące firmy

Najczęstszym i podstawowym zagrożeniem dla polskich przedsiębiorców są nieistniejące firmy. To powszechna praktyka w Chinach. Firmy, które poznajemy na platformach B2B, takich jak Alibaba czy Made-in-China, oraz na targach handlowych, często nie są zarejestrowane i nie działają legalnie. Jeśli zamierzamy nawiązać współpracę z nowo poznaną chińską firmą, koniecznie powinniśmy wymagać od niej takich samych procedur i standardów, jak od firm z Unii Europejskiej czy Stanów Zjednoczonych. Wystarczy często poprosić o przesłanie chińskiego KRS. Brak odpowiednich dokumentów wskazuje na nieważność takiego partnerstwa handlowego. Z drugiej strony, otrzymany dokument umożliwia szybką weryfikację firmy. Możemy to zrobić za pomocą naszej firmy i usługi weryfikacji firm, który pozwala zweryfikować, czy dany producent lub odbiorca naszych towarów faktycznie istnieje w Chinach.

Fałszywe numery kont bankowych

Wiele chińskich firm podaje nieprawidłowe numery kont bankowych. Jest to jedno z największych zagrożeń, ponieważ pieniądze przelane na niewłaściwe konto bankowe w Chinach praktycznie nie są do odzyskania, szczególnie gdy komunikacja odbywa się tylko drogą mailową lub telefoniczną. Dlatego ważne jest, aby mieć pewność, że podane konta bankowe należą do samej firmy, a nie do pracowników czy innych podmiotów. Po dokonaniu przelewu nie mamy żadnej kontroli nad środkami. Europejskie banki nie ubezpieczają takich przelewów, a w Chinach nikt nie zabezpieczy nas przed naszymi własnymi błędami.

Różnice w przepisach chińskich

Innym zagrożeniem jest różnica w przepisach chińskich, w tym brak lub nieważność certyfikatów i licencji eksportowych. Należy pamiętać, że zgodnie z chińskim prawem, wszelkie relacje handlowe pomiędzy firmami z Państwa Środka i ich partnerami powinny być sformalizowane umową na piśmie. Powinniśmy podpisywać takie umowy tylko wtedy, gdy jesteśmy pewni, że chińska firma jest zarejestrowana i działa zgodnie z prawem.

Ponieważ Chiny nie mają podpisanych umów o wolnym handlu z państwami Unii Europejskiej, importując z Chin wymagane jest uzyskanie szeregu dokumentów, licencji i zezwoleń. Jednym z takich niezbędnych dokumentów są licencje eksportowe. Ponadto, wiele produktów wyprodukowanych w Chinach musi posiadać certyfikaty ISO lub oznaczenie CE. Bez tych dokumentów takie produkty nie mogą być wprowadzane do obrotu gospodarczego na terenie Unii Europejskiej.

Różnice kulturowe

Ciekawym aspektem są również różnice kulturowe i związane z nimi trudności w nawiązywaniu biznesu w Chinach. Polskie przedsiębiorstwa, które od długiego czasu angażują się w handel z krajami Europy Zachodniej lub Stanami Zjednoczonymi, przyjęły określone standardy, zasady i normy dotyczące etyki biznesowej. Azjatycka kultura biznesowa jest jednak zupełnie inna. Firmy, które nie zapoznają się z tą kulturą, mogą napotkać wiele trudności, które mogą prowadzić do znaczących problemów handlowych. Handel z Chinami nigdy nie będzie w 100 % bezpieczny ale można bardzo ograniczyć ryzyka korzystając z usług firm jak Ponte SG.

Pułapki w handlu z Chinami są często spotykane, dlatego zwracamy uwagę i prosimy o zachowanie ostrożności.