Czym jest znak towarowy?

Znak towarowy – czym jest?

 

Rosnąca liczba przedsiębiorstw oraz produkcja coraz większej ilości nowych towarów sprawia, że coraz trudniej jest wyróżniać się pośród konkurencji. Co więcej, bolesną prawdą jest, że w świecie biznesu istnieje również duża liczba osób, które chcą skorzystać z naszego pomysłu/renomy firmy. Z tych właśnie powodów przedsiębiorcy nakładają na swoje produkty znak towarowy umożliwiający zidentyfikowanie prawnego właściciela, oraz odróżnienie oryginalnego produktu od niemal identycznych podróbek.

\"znak

Definicja znaku towarowego znajduje się w art. 120 ustawy z dnia 20 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej:

„Art. 120.

  1. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.
  2. Znakiem towarowym, w rozumieniu ust. 1, może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.”

Definicja ta nie jest jednak w pełni określona. Postaram się więc przedstawić Wam znak towarowy na podstawie przykładów.

Co może być znakiem towarowym?

Warunkiem umożliwiającym rejestrację oznaczeń jako znak towarowy jest odpowiednie zindywidualizowanie, oraz odróżnienie go od innych produktów.

Znak towarowy może mieć przeróżny charakter, m.in.:

  • Słowny – jako wyraz, slogan reklamowy, nazwa (T- Mobile, Nike)
  • Graficzny – logo przedstawione w formie grafiki, rysunku (Orange, Polski Bus)
  • Przestrzenny – kształt, opkaowanie produktu (butelka piwa Grolsch, kształt czekolady Toblerone)

Istnieją również mniej oczywiste znaki towarowe jak np.:

  • Specyficzny odcień fioletowego koloru (Milka)
  • Krótki filmik chwytających się dłoni (Nokia)

 

Przedsiębiorca nie może nałożyć znaku towarowego jeśli jego znak:

  • Jest wyrazem zbyt powrzechnie używanym (cappucino)
  • wprowadzałby konsumentów w błąd co do charakteru produktu, jego jakości lub pochodzenia
  • nie posiada indywidualnych, charakteryzujących go cech (smaczna zupa)

 

Korzyści znaku towarowego:

Istnieją dwie główne zalety posiadania znaku towarowego. Po pierwsze, znak towarowy reguluje kwestie własności marki. Wniosek o znak towarowy wyraźnie określa właściciela marki lub osobę posiadającą prawny monopol na konkretne usługi i towary. Ta informacja jest szczególnie istotna w przypadku firm, którym grozi bankructwo – znak towarowy posiada własną wartość prawną. Można go więc sprzedać lub wystawić na licytację w przypadku egzekucji komorniczej. Po drugie, dzięki znaku towarowemu możemy zabezpieczyć się przed nieuczciwą konkurencją. Niemal na każdym kroku możemy zaobserwować produkty o logach, kolorystyce i sloganach do złudzenia przypominających orginały. Podszywanie się pod rozpoznawalną markę ma na celu wprowadzenie klienta w błąd i czerpanie korzyści z renomy większego przedsiębiorstwa. Stanowi to przestępstwo i jest zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat dwóch.

 

\"znak