FCL a LCL
Handlowanie towarami nawet z najbardziej odległych zakątków świata jest w dzisiejszych czasach względnie łatwe jeśli tylko dysponujemy wystarczającymi środkami. Dzięki różnym rodzajom transportu możemy podjąć decyzję, który z nich będzie nam najbardziej odpowiadał biorąc pod uwagę kwestie finansowe, czas transportu, oraz wielkość i wagę naszego zamówienia. Niezależnie od tego czy zdecydujemy się na transport drogą kolejową, lądową, samolotową, czy morską musimy mieć na uwadze każde za i przeciw tych dróg.
Zdecydowanie się na import towarów drogą morską to tylko początek drogi. Decyzja ta bowiem ciągnie za sobą kolejne. Przedsiębiorcy stają przed wyborem rozmiaru frachtu. FCL i LCL to dwie dostępne możliwości. Co oznacza FCL i LCL? Które rozwiązanie jest lepsze? Co powinniśmy wiedzieć przed zdecydowaniu się na którąś z nich?
FCL i LCL – Co oznaczają?
FCL Oferowany w branży transportowej jako Full Container Load, fracht morski pełno-kontenerowy, jest usługą przeznaczoną wyłącznie dla jednego odbiorcy, który ma wyłączność na wykorzystanie całego kontenera.
LCL (Less than Container Load) inaczej – drobnica. Oznacza transport mniejszej ilości towarów, oraz o mniejszych wymiarach. W tej opcji frachtu dzielimy się przestrzenią z innymi firmami wykorzystując jedynie część kontenera, podczas gdy reszta przestrzeni zajęta jest własnościami innych odbiorców..
FCL, czy LCL – co wybrać?
Oba frachty mają swoje wady i zalety. Pierwszy rodzaj jednak, niewątpliwie częściej znajduje większe zainteresowanie w transporcie większych ładunków, które, biorąc pod uwagę większe koszta, są pakowane do kontenerów w całości. Dodatkowo, na fracht FCL decydują się osoby chcące przewieźć rozmiarowo większe towary, które często są niewymiarowe. FCL pozwala dostać najbardziej konkurencyjne stawki dlatego koszt transportu na jedną sztukę produktu będzie niższy.
Przewozy drobnicowe zaś, to praktyczne i ekonomiczne rozwiązanie dla firm składających nieduże zamówienia lub zamówienia w różnym czasie i miejscach. Koszty takiego frachtu zależą od wagi i rozmiaru i najczęściej stosuje się go w transportach, które nie przekraczają 12 ton. W przypadku mniejszych zamówień od kilku dostawców świetnym rozwiązaniem jest zamówienie i skonsolidowanie wysyłek w jeden transport FCL dzięki czemu oszczędzamy na kosztach logistyki i nie tylko. Wiecej znajdziesz tutaj – Konsolidacja towaru w Chinach
Wybór między FCL i LCL powinien zależeć głównie od ilości ładunku. W przypadku importu z Chin, ważnym wyznacznikiem jest również możliwość sprawdzenia kontrahenta. Firma nie musi ryzykować dużych kwot wykupując cały kontener od nieznajomego dostawcy. Spedytorzy/konsultanci lub specjaliści od QC mogą za Was skontrolować jakość, oraz dopilnować procesu transportu, a po udanej raz dostawie, możecie podjąć decyzję o przejściu na fracht FCL przy kolejnym zamówieniu.