Podczas zamawiania towarów z Chin to od nas zależy jaką drogę transportu wybierzemy. Jeśli interesuje nas droga morska, musimy podjąć decyzję o tym, czy decydujemy się na wynajęcie całego kontenera, czy tylko jego części (więcej o FCL i LCL w innym artykule), oraz dobrać odpowiedni kontener do naszego zamówienia.
Podstawową cechą kontenerów jest wielkość, określana w stopach. Obok popularnych kontenerów 20-stopowych i 40-stopowych, warto wspomnieć o dwóch innych specjalistycznych rodzajach jednostek, które odgrywają kluczową rolę w międzynarodowej logistyce morskiej – kontenerach z otwartym dachem (open top containers) oraz kontenerach z otwartym dachem i bokiem (flat rack containers).
Kontenery z otwartym dachem to specjalne jednostki, które umożliwiają łatwe załadunek towarów o nietypowych kształtach lub rozmiarach, które nie mieszczą się w standardowych kontenerach zamkniętych. Charakteryzują się brakiem stałego dachu, a zamiast tego wyposażone są w wodoszczelną plandekę lub suwnicowy system, który pozwala na swobodne załadunek i wyładunek ładunków przez górny otwór. To sprawia, że kontenery z otwartym dachem są idealnym rozwiązaniem dla towarów o dużych gabarytach, takich jak maszyny przemysłowe, stalowe konstrukcje czy drewno, które można łatwo podnieść i umieścić wewnątrz kontenera za pomocą żurawia.
Natomiast kontenery z otwartym dachem i bokiem, nazywane również flat rack containers, są specjalnie zaprojektowane do przewozu ciężkich i niesymetrycznych ładunków. Jednostki te charakteryzują się brakiem stałego dachu i ścian bocznych, co pozwala na swobodny dostęp do ładunku zarówno od góry, jak i z boków. Zewnętrzna konstrukcja kontenera jest wzmocniona i wyposażona w punkty mocowania, co umożliwia stabilne zamocowanie towaru, nawet o niestandardowych kształtach. Flat rack containers są szczególnie przydatne w przypadku przewozu dużych elementów konstrukcyjnych, pojazdów, czy też innych towarów, których niemożliwe byłoby umieszczenie w tradycyjnych zamkniętych kontenerach.
Warto podkreślić, że zarówno kontenery z otwartym dachem, jak i kontenery z otwartym dachem i bokiem, stanowią rozwiązania dostosowane do specyficznych potrzeb branży transportowej. Wyspecjalizowane rozwiązania tego typu zapewniają większą elastyczność i możliwość przewozu różnorodnych ładunków, które wymagają bardziej zaawansowanych metod załadunku i zabezpieczenia.
W miarę rozwoju globalnej gospodarki i coraz większego zapotrzebowania na przewóz nietypowych ładunków, kontenery z otwartym dachem i flat rack containers zyskują na znaczeniu, stając się integralną częścią międzynarodowych operacji logistycznych. Nowoczesne technologie, takie jak zaawansowane systemy mocowania i wzmocnione konstrukcje, zapewniają większą niezawodność i bezpieczeństwo transportu, co przyczynia się do dalszego wzrostu znaczenia tych specjalistycznych rozwiązań w przemyśle morskim.
Możemy spotkać się również z kontenerami o rozmiarze 45 stóp, natomiast nie są one obsługiwane na wszystkich trasach i we wszystkich portach morskich.
Rodzaje kontenerów:
- Uniwersalne kontenery ogólnego przeznaczenia (dry/standard containers)
- Kontenery chłodnicze (reefer containers)
- Kontenery z otwartym dachem (open top containers) – brak stałego dachu, idealne do przewozu nietypowych ładunków o dużych gabarytach, umożliwia łatwe załadunek i wyładunek przez górny otwór.
- Kontenery z otwartym dachem i bokiem (flat rack containers) – brak stałego dachu i ścian bocznych, przeznaczone do przewozu ciężkich i niesymetrycznych ładunków, umożliwiają stabilne zamocowanie towaru od góry i z boków.
- Kontener platforma (platform containers)
- Kontenery szafy do przewozu odzieży na wisząco (garments on hangers containers)
Wymiary wewnętrzne | Milimetry | |
Długość | 5900 | |
Szerokość | 2350 | |
Wysokość | 2395 | |
Wymiary w drzwiach | ||
Wysokość | 2292 | |
Szerokość | 2340 | |
Pojemność | Max CBM / m3 | 33,2 |
Waga | Tara kontenera / kg | 2370 |
Max Payload * / kg | 30130 |
* – podlega ograniczeniom wagowym w transporcie lądowym
Wymiary wewnętrzne | Milimetry | |
Długość | 12032 | |
Szerokość | 2352 | |
Wysokość | 2395 | |
Wymiary w drzwiach | ||
Wysokość | 2292 | |
Szerokość | 2340 | |
Pojemność | Max CBM / m3 | 67,7 |
Waga | Tara kontenera / kg | 3980 |
Max Payload */ kg | 28520 |
* – podlega ograniczeniom wagowym w transporcie lądowym
Kontenery platform (platform containers) to jednostki o długości 20 i 40 stóp, specjalnie zaprojektowane do przewozu ciężkich i gabarytowych ładunków. Są to rozwiązania logistyczne, które umożliwiają efektywne przemieszczanie towarów o dużej wadze i rozmiarach.
Kluczową cechą kontenerów platform jest ich imponująca ładowność, szczególnie w przypadku jednostek o długości 40 stóp, która wynosi około 40 ton. To znacznie przewyższa możliwości innych rodzajów kontenerów, co sprawia, że są one niezastąpione w przypadku transportu ciężkich i wymagających specjalnych rozwiązań ładunków.
Podłoga tych kontenerów została zaprojektowana z myślą o wytrzymałości, co pozwala na przewożenie ładunków o dużych naciskach punktowych. Dzięki temu możliwe jest bezpieczne i stabilne umieszczenie nawet najcięższych elementów, zapobiegając uszkodzeniom podczas transportu.
Kontenery platform stanowią nieoceniony składnik w globalnym handlu i przemyśle, pozwalając na przewóz różnorodnych towarów, takich jak maszyny przemysłowe, konstrukcje stalowe czy wielkogabarytowe elementy. Ich elastyczność i wytrzymałość czynią je niezawodnymi narzędziami wspierającymi dynamiczny rozwój logistyki i umożliwiającymi bezpieczne dostarczanie cennych ładunków na różne zakątki świata.
Plaftorma 20ft
Wymiary wewnętrzne | Milimetry | |
Długość | 6058 | |
Szerokość | 2438 | |
Pojemność | Max CBM /m3 | – |
Waga | Tara kontenera / kg | 2900 |
Max Payload */ kg | 42100 |
* – podlega ograniczeniom wagowym w transporcie lądowym
Plaftorma 40ft
Wymiary wewnętrzne | Milimetry | |
Długość | 12192 | |
Szerokość | 2438 | |
Pojemność | Max CBM /m3 | – |
Waga | Tara kontenera / kg | 5850 |
Max Payload * / kg | 49150 |
* – podlega ograniczeniom wagowym w transporcie lądowym
Kontenery dobierane są w zależności od objętości i masy załadunku. Warto wiedzieć, że wiele chińskich firm produkuje towary w ilości już dobranej do ograniczeń danych kontenerów, a wszystkie transporty możemy zaplanować na długo przed ich realizacją, ponieważ frachtowce wypływają według ścisłego rozkładu