Znak towarowy – klasy - import z Chin

Znak towarowy – klasy

Koszt rejestracji znaków towarowych jest zawsze zależny od ilości wybranych klas towarowych. Czym są jednak klasy towarowe i jak ich wybór wpływa na ochronę naszego produktu lub usługi?

Czym są klasy towarowe?

Klasa towarowa to klasyfikacja usług i towarów mająca na celu ułatwienie specyfikacji obszaru działalności danej firmy. Odpowiednią klasę towarową wybiera się aby sprecyzować na jakie konkretnie towary i usługi zamierzamy zarejestrować znak towarowy. Dlatego też, żeby zarejestrować znak towarowy przedsiębiorca musi najpierw określić jakie towary lub usługi oferuje. Określa się je korzystając z Klasyfikacji nicejskiej lub inaczej Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług. Klasyfikacja ta, w obecnej wersji, zawiera 45 różnych klas. Pierwsze 34 to klasy towarowe, natomiast pozostałe 11 to klasy usługowe.

Przedstawiona niżej lista jest nieco skróconą wersją Klasyfikacji nicejskiej i prezentuje się następująco:

Klasy towarowe:

  1. Chemikalia i nawozy
  2. Farby pigmentowe, barwniki, produkty antykorozyjne
  3. Środki chemiczne służące do codziennego użytku (środki do sprzątania), kosmetyki, perfumy, olejki eteryczne
  4. Energia, paliwa, oleje i smary
  5. Produkty farmaceutyczne
  6. Produkty metalowe, metalowe materiały budowlane, materiały metalowe
  7. Sprzęt mechaniczny, silniki, maszyny
  8. Ręczne urządzenia (małe), zestawy stołowe, broń biała
  9. Urządzenia i przyrządy naukowe, produkty elektroniczne, sprzęt bezpieczeństwa
  10. Sprzęt medyczny, artykuły medyczne, produkty dla dorosłych
  11. Oprawy oświetleniowe, urządzenia do ogrzewania i ochładzania, urządzenia do oczyszczania i dezynfekcji
  12. Pojazdy i części do pojazdów
  13. Broń palna, fajerwerki, gazy ochronne
  14. Biżuteria, metale szlachetne, zegarki
  15. Instrumenty muzyczne i akcesoria
  16. Produkty biurowe, materiały biurowe, artykułu papiernicze
  17. Wyroby z kauczuku, gumy, materiały izolacyjne i termoizolacyjne
  18. Torby, galanteria skórzana, parasole
  19. Materiały budowlane niemetalowe
  20. Meble, elementy mebli, poduszki
  21. Przybory kuchenne, artykuły gospodarstwa domowego, przybory toaletowe
  22. Liny, sznury, baldachimy, torby
  23. Przędza i nici do włókiennictwa
  24. Tekstylia, pościele, ręczniki
  25. Odzież, obuwie, czapki, skarpetki, rękawiczki
  26. Dodatki, peruki, zamki błyskawiczne
  27. Dywany, maty, tapety
  28. Zabawki, sprzęt sportowy, sprzęt wędkarski
  29. Gotowane jedzenie, mięso, jajka, oleje jadalne
  30. Produkty mączne, przyprawy, napoje
  31. Ziarna i produkty rolne, żywe zwierzęta, świeże owoce i warzywa
  32. Piwo i napoje bezalkoholowe
  33. Alkohol i napoje alkoholowe
  34. Tytoń i zestawy do palenia

 

Klasy usługowe:

  1. Reklama, zarządzanie przedsiębiorstwem, marketing
  2. Sprawy finansowe, zarządzanie nieruchomościami, zastaw
  3. Budowa, dekoracja wnętrz, konserwacja
  4. Telekomunikacja, usługi telekomunikacyjne
  5. Magazynowanie transportu, transport, dystrybucja energii, usługi turystyczne
  6. Obróbka materiałowa, druk, walka z zanieczyszczeniami
  7. Edukacja i szkolenia, działalność kulturowa i sportowa, usługi rozrywkowe
  8. Kontrola jakości, usługi IT, doradztwo budowlane
  9. Jadłodajnie, opieka emerytalna, zakwaterowanie dla zwierząt
  10. Medycyna, uroda, ogrodnictwo
  11. Bezpieczeństwo, sprzątanie weselne, usługi socjalne

 

Dodatkowo, każda z głównych klas zawierających się w klasyfikacji nicejskiej posiada swoje podklasy i w jeszcze bardziej dokładny sposób określa nasz produkt/usługę. Pełna klasyfikacja to ponad 60 tysięcy terminów.

Aby nie zgubić się w ilości specyfikacji, możemy użyć strony internetowej TMclass, która dopasowuje wyszukiwane słowo klucz do odpowiedniej klasy.

Opłaty urzędowe są uzależnione od ilości wskazanych klas, jednak konieczne jest również precyzyjne określenie, które elementy z danej klasy nas interesują.. To, czego nie wskażemy, nie będzie objęte ochroną. Prawo w przypadku znaków towarowych nie pozwala na rozszerzenie klasyfikacji dlatego też jeśli zapomnimy o jakimś towarze lub usłudze, konieczne będzie dokonanie nowego zgłoszenia.

Jeśli chciałbyś zarejestrować swój znak towarowy w Chinach – odezwij się do nas !